9#1l. சண்டிகை, காளிகா

மங்கள சண்டிகை

பிரகிருதியின் முகத்திலிருந்து தோன்றி
பிரியத்துடன் சர்வ மங்களமும் தருபவள்.

வடிவம் மங்களகரமாகும் சிருஷ்டிக்கும் போது!
வடிவம் ரௌத்திர ரூபிணி சம்ஹரிக்கும் போது!

மங்கள சண்டிகை என்ற பெயரின் காரணம்
மங்கள வாரம் இந்தத் தேவி தொழப்படுவது.

புத்திரன், பேரன், புகழ், செல்வம் இவை தந்து
பேருவகை அளிக்கின்றாள் பெண்மணிகளுக்கு.

காளிகா தேவி

தோன்றினாள் துர்க்கையின் முகத்திலிருந்து;
தோன்றினாள் சும்ப, நிசும்பரை அழிப்பதற்கு.

கோபமே வடிவான சம்ஹார சக்தி இவள்.
கோபத்தினால் அழிக்க வல்லவள் உலகை.

தாமரை இதழ் விழிகள் கொண்டவள்;
தானும் சமம் ஆவாள் துர்க்கா தேவிக்கு.

கோடி சூரியப் பிரகாசம் கொண்டவள்;
ஈடாக மாட்டார் பிற சக்தியர் காளிக்கு.

சித்திகளைத் தருபவள் காளிகா தேவி;
பக்தி கொண்டவள் ஸ்ரீ கிருஷ்ணனிடம்.

குணங்களில் சமம் ஸ்ரீ கிருஷ்ணனுக்கு!
நிறத்தினில் சமம் ஸ்ரீ கிருஷ்ணனுக்கு!

வீர விளையாட்டு அசுரருடன் போரிடுதல் !
தர வல்லவள் சதுர்வித புருஷார்த்தங்களை!

ஆராதிக்கின்றனர் காளியை போக மோக்ஷகாமிகள்;
அடைகின்றனர் காளியிடம் விரும்புகின்ற வரத்தை.

உலகம் உய்ய வேண்டும்! விசாலம். K. ராமன்

9#1l. MangaLa ChaNdika

Devi MangaLa ChaNdigka goes from house to house on land or through water or in air, doing great good to all the people. She has emerged from the face of Prakruti Devi.

She appears all auspiciousness at the time of creation and assumes a furious form at the time of destruction. She is worshiped on every Tuesday and She blesses women with good sons, grandsons, wealth, prosperity, fame and also grants them all their wishes.

KAlikA Devi

The lotus-eyed KAlikA Devi – who can destroy all this universe in a moment – sprang from the face of DurgA Devi in order to kill the demons Sumbha and Nisumbha.

She is half as fiery and energetic as DurgA Devi herself. The beauty and splendor of her body make one imagine that millions of suns have risen simultaneously.

KAlikA is the foremost of all the Saktis; She is more powerful than any of them; She grants success to her devotees; She is of Yogic nature; She is deeply devoted to Krishna; She is fiery and valorous like Krishna.

Fighting with the demons is just a sport for her. When pleased with the worship, She can grant the four fruits of human existence namely Dharma, Artha, KAma and Moksha.